Розвиток агресії, злості, затримка і конвой. Ціль прийому - виробити в собаки стійкі навики переслідувати і затримувати "чужої" людини, активно вести з нею боротьбу, охороняти її при конвоюванні і захищати хазяїна при нападі на нього затриманого.
При відпрацьовуванні навику умовним подразником буде команда "фасс" і жест - вільне викидання правої руки убік помічника.
Безумовними подразниками будуть: удари, що наносяться собаці помічником, затримання помічника і боротьба з ним під час затримки.
Прийом варто вводити після загального дресирування на початку проведення спеціальних прийомів дресирування собак. Для пошукових - коли собаку дресирують по сліду помічника, для сторожових - перед введенням прийому "обшук місцевості" і для вартових,- одночасно з проведенням занять "вартова служба",
Методи і техніка побудови прийому. Заняття проводяться при участі помічника, знайомого з методами і технікою дресирування собак. Перед початком проведення кожної вправи дресирувальник дає інструктаж помічникові на місцевості, де будуть проводити заняття із собакою. Собаку на час інструктажу відводять в укриття. (Дресирувальник ніколи не повинен допускати свого спілкування з помічником на очах у собаки.) Помічники, як правило, повинні мінятися на кожному занятті.
Перші дні занять необхідно проводити на місцевості, що дозволяє помічникові укритися. Бажано, щоб на ділянці під час занять але було руху сторонніх осіб, транспорту, худоби й інших відволікаючих факторів.
Дресирувальник, прив'язавши собаку за дерево або за спеціальний кіл, стає в 2-3 кроках за собакою. У цей же час через укриття в 20-30 м напроти собаки з'являється помічник, одягнений у дресирувальний халат. Рухаючи до прив'язаної собаки, помічник робить різкі рухи руками, ударяє джгутом або лозиною по чагарнику, траві, роблячи шум, змінює пози, руху, присідає, лягає, переповзає і т.п., усіляко залучаючи увагу собаки і збуджуючи її.
Коли собака на дії помічника виявить голос, дресирувальник заохочує собаку, подає команди: "фасс",
"фасс", "добре". Підходить до собаки і показує жестом убік помічника.
Помічник продовжує наближатися і не доходячи до собаки 1-3 м зупиняється, робить ще кілька різких рухів, дає джгут або ганчірку собаці порвати і, як би злякавшись собаки, тікає за укриття. Дресирувальник подає команду "добре", "добре", а як тільки помічник сховався за укриття, пестить собаку, дає їй ласощі і веде на прогулянку в протилежну сторону від помічника, що укрився. Через 20-30 хвилин цю вправу повторюють (для незлобних собак).
Затримка. Собаку, що досить збуджується на помічника і тріпає джгут або ганчірку, що їй дав схопити помічник, - варто пускати на затримку.
У наступні дні занять помічник, рухаючи таким же порядком, підходить до собаки впритул. Якщо собака не виявляє до нього остраху, він наносить собаці легкі удари джгутом по передніх кінцівках або бокам, дає схопити джгут і тікає в напрямку укриття.
Дресирувальник, знаходячись біля собаки, подає команду "фасс" і заохочує її командою "добре". Помічник наближається знову.
Дресирувальник, розвиваючи в собаки активність до нападу, сам як би нападає на помічника, роблячи в його сторону змахи рукою. І після того, коли помічник, вдаривши собаку, почне тікати, дресирувальник швидко бере собаку на повідця, пускає її на затримку помічника, що тікає
с командами "фасс", "фасс", "добре". Сам, тримаючи собаку на повідці, намагається бігти швидше, для того щоб натягом повідця не загальмувати активність собаки по переслідуванню помічника, що тікає.
Помічник, тікаючи від собаки, оглядається і стежить за її рухом. Як тільки собака його наздожене, він підставляє їй правий рукав дресирувального костюма для хватки. Собака хватає помічника за правий рукав (а можливо в перший раз і за інше місце дресирувального костюма), помічник зупиняється й інсценує боротьбу із собакою, ведучи себе таким чином, щоб завжди переможцем у цій боротьбі був собака. Боротьба повинна супроводжуватися криками помічника.
Дресирувальник, після того як собака схопить помічника, знову подає команди "фасс" і "добре" і натягає повідця, для того щоб не допустити покусу помічника собакою. Перебираючи повідця в руках, наближається до собаки і бере її за нашийник. Помічник повинен "стояти сумирно", а собаці дають команду "поруч" і відводять її від помічника на 2-3 кроки. Потім дресирувальник подає помічникові команду "лягай" і веде собаку, гладить її, дає ласощі і вигулює.
При відпрацьовуванні навику можуть бути випадки, коли окремі злісні собаки з міцною хваткою не відпускають схоплений костюм, продовжуючи тріпати його. У цьому випадку дресирувальник бере собаку за нашийник, подає в строгому тоні команду "дай" і робить ривок вперед і нагору. Собака, намагаючись перехопити костюм
за інше місце, відпускає його. Дресирувальник, використовуючи цей момент, відводить собаку від помічника і діє далі так само, як і в першому випадку. Окремі собаки і при цих умовах не відпускають костюма. У таких випадках помічник знімає його і наносить удари собаці. Природно, що при цьому собака кидає тріпати костюм і кидається на помічника. Як тільки собака кинув тріпати костюм і переключився на помічника, дресирувальник подає команду "добре", а потім команду помічникові "стій", "лягай" і відводить собаку.
Можуть бути собаки, що не хватають, а бігають з гавкотом навколо помічника. У цих випадках необхідний більш обережний підхід при відпрацьовуванні прийому; відпрацьовування його буде більш тривким. При дресируванні таких собак у них необхідно спочатку домогтися небоязні сторонніх осіб. Розвиток злості в таких собак варто проводити в групі, для чого собаку прив'язують між двома злісних і активними на сторонніх осіб собаками. Помічник наближається до собак з відстані 20-30 м і підходить до них упритул. Інсценівка підходу повинна бути побудована з видимістю остраху в помічника, без сильних зорових і шумових подразників; по наближенні до собак ні в якому разі не замахуватися на собаку, що виявляє деяке боягузтво. При відпрацьовуванні затримки з хваткою перший час рекомендується пускати такого собаку в парі (суку з кобелем) зі злісним собакою.
Після ряду таких суміщень при активності злісних собак на помічника, а також заохочення з боку дресирувальника в таких собак пасивно-оборонна реакція на сторонніх осіб поступово зникає.
Надалі відпрацьовування навику проводять у звичайному порядку.
Домігшись від собаки активного наступу на помічника при розвитку злості і затримки його при втечі, відпрацьовування навику ускладнюють.
Пуск собаки на затримку помічника, що тікає, провадиться без повідця і без попереднього дражніння собаки. У собаки відпрацьовується хватка з перехоплюванням, для чого помічник спочатку підставляє собаці правий рукав, а коли собака за нього схопиться, наносить їй легкі удари лівою рукою. І як тільки собака відпустить правий рукав, помічник, підставляє їй лівий. У процесі таких дій необхідно привчити собаку хватати за ту руку або ногу, який помічник намагається завдати удару собаці.
Тому помічник, інсценуючи боротьбу із собакою, повинен намагатися, щоб собака завжди брав за ногу, за руку, який він обороняється. При затримці помічника дресирувальник повинен допомагати собаці в боротьбі з ним, розвиваючи в собаки злість на помічника. Однак сам акт боротьби повинен бути коротким - 1-2 хвилини.
Конвоювання. Виробивши в собаки навик активної затримки що тікає, варто почати вироблення навику конвоювання затриманого. Для цього дресирувальник після затримки відводить собаку від затриманого помічника на 4-5 кроки назад, подає помічникові команду "кроком марш" і іде із собакою за ним. Собака знаходиться в положенні "поруч" на короткому повідці. На початку руху, подають собаці команду "охороняй". Спочатку, як правило, собака буде сильно натягати повідця, прагнучи вперед. Дресирувальник у строгому тоні подає команду "поруч" і робить ривок повідцем назад. Домагатися спокійного і настороженого руху собаки при конвоюванні без повідця іде поступово.
Конвойного доводять до місця, де знаходиться керівник занять, якому і здається затриманий. Якщо ж такого нема, то, провівши метрів 80-100, помічникові подається команда "лягай", і собаку відводять. Собаці подається команда "добре", її гладять, дають ласощі, після чого вигулюють. Помічник встає і непомітно для собаки іде.
Для того щоб виробити в собаки постійну настороженість на помічника, він, рухаючись вперед, через плече спостерігає за собакою й у випадку найменшого відволікання собаки - робить втечу. Дресирувальник подає команду "фасс" і затримує що утікача.
Помічник періодично інсценує напад на дресирувальника. Останній, вступаючи в боротьбу з помічником, подає собаці команду "фасс". Коли собака накинеться на помічника і почне його тріпати, подається команда "добре". Таким чином, у собаки відпрацьовуються навику захисту свого хазяїна від нападу на нього сторонніх.
У цей же період варто відпрацьовувати в собаки і відмову від корму, що дається помічником, який він підкидає собаці. Спочатку, як і при відпрацьовуванні прийому "відмова від корму", варто підкидати кісту. Помічник, підкидаючи кісту, стежить за собакою, і якщо собака намагається її взяти, він наносить собаці удар. Собаку, не взявшу корм, дресирувальник заохочує.
Далі в собаки відпрацьовують навику байдужного ставлення до пострілів в момент затримки. Спочатку постріли проводяться третьою особою на відстані 80-100 м, ще в період, коли відпрацьовується прийом "розвиток злості". Поступово, з кожним днем занять, стріляючий наближається до собаки до 15-20 м, але знаходиться за укриттям. Потім постріли робить дресирувальник після пуску собаки на затримку (тоді, коли собака вже вступила в боротьбу з помічником). Надалі стрілянина провадиться в різних варіантах затримки і конвою. Провадиться і двостороння стрілянина, коли стріляють і дресирувальник і помічник.
З метою безпеки постріли повинні завжди проводитися на деякому віддаленні друг від друга, а також і від собаки, і тільки нагору.
Домігшись від собаки відсутності уваги до пострілів, варто виробити в неї затримку помічника, що відстрілюється з хваткою за руку, у якій знаходиться зброя.
У цей же час необхідно відпрацьовувати затримку помічника, що стріляє лежачи через укриття, з пуском собаки позаду і збоку.
Шліфуючи відпрацьовування навику, необхідно різноманітити одяг помічників як по кольору, так і за формою, тому що в практиці часто в собак виробляється небажаний зв'язок на костюм. Деякі собаки продовжують тріпати костюм після того, як помічник його зняв, а сам утік. Щоб усунути це, необхідно при заняттях періодично змушувати помічника знімати костюм, обов'язково переключаючи собаку з костюма на помічника, а також практикувати при затримці підкид собаці костюма. Для цього помічник бере в руки, а краще залишає на місцевості по шляху свого наміченого руху другий дресирувальний костюм. І в той момент, коли собака доганяє помічника, він підставляє їй запасний костюм. Коли собака схопиться за костюм, помічник кидає його на землю і біжить далі, спостерігаючи за собакою.
Якщо собака залишилася з кинутим костюмом і його тріпає, помічник повертається, наносить собаці удари, переключаючи на себе.
Дресирувальник при відпрацьовуванні такої вправи повинний намагатися вчасно підбігти до собаки, дати їй у строгому тоні голосно команду "фу", а якщо треба - і сильний ривок з командою "фасс", переключаючи собаку на помічника.
Відробку навику варто вважати закінченим, коли собака по команді дресирувальника буде активно затримувати помічників, буде настороженою при конвої затриманого і буде захищати дресирувальника при нападі на нього.